Månadens profil september 2015 : Angelo Törnblom Welander

GetAttachment-2.aspxGetAttachment-1.aspx
  1. Vad har du för tränings bakgrund?  Svar:  ”Amerikansk fotboll på högsta nivån i Sverige på 90-talet. Free Safety. Örebro Black Knights. Där lärde man sig att tåla idrottssmärta. Att bygga pannben. Annars fick du inte spela. Där tränade jag upp min grundkondition. Jag tvingade mig själv att tycka om löpning genom att springa varje dag på ”off-säsong”, dvs. oktober-mars. Jag började med 500m första dagen sedan plussade 500m till andra dagen osv upp till 8000m och sedan rullade det på. Efter am. fotbollskarriären 1996 försvann lusten att träna på grund av ett pajat höger knä. Det blev en ursäkt att ta det lugnt. 103 kg tung började jag 2011 att jogga igen. Då upptäckte jag att jag kunde gå snabbt. Jag  fixade min första halvmara gåendes på 2h 29 min . Det handlade aldrig om ”Race-Walking” utan mer om snabb power walking. Där lades grunden för vad som blev mitt ”VM.”; Fotrally. Fotrallyt är en tävling som är klippt och skuren för mig trots avsaknad av fart. (Man går 5km/h ) Den passar  en liten klick idrottsutövare som vill tänja på sina egna gränser extraordinärt   
  2. Vilken tävling under 2015 är du mest nöjd med?  

Svar;Svårt att ranka tävlingar. Gjorde två Ultra trail lopp. Jag valde att gå dem på grund av min symfysit (skada i främre delen av bäckenet).  Av dem var UltraVasan 90 en hit. Jag lyckades hålla 08:05/km tempo med min gång. På TEC100 höll  jag 08:47/km  första 90 km.  Jag är också nöjd över att vara en av 27 (av 42300)  att göra Vasatrippeln. Alltså skida Vasaloppet, cykla CykelVasan 90 och ta sig 90 km till fots under samma år. Sen var det kul att komma 9:a i Fotrallyt förstås, jag när lade av; ”Nästa år så..”

3) Vad har du för tränings filosofi?  

Svar;Många olika. De varierar.Till vardags: Lyssna på kroppen – Kör hårt men bromsa när det smärtar. Ät vanlig husmanskost. Varierad träning, backe, rehab styrka, distans, ha skoj jogg och hybrid (löpa 5:00-gå fort 7:00fart-gå 10:00, 2h-2h-2h är bra 2v innan Fotrally t.ex.)Inför lopp: SKE -Sluta Känn Efter, vila, ät mer än vad du vill. Mitt löpförbud fr.o.m. april 2015 tills obestämd tid är tyvärr min nuvarande tränings ”filosofi”.

4)Vem är  din favorit idrottsman/kvinna?

Svar; Det finns många som inspirerar mig på många plan som t.ex. övermänniskorna Petter Northug, Gunde Svan eller den påhittade figuren Forrest Gump, som jag vill härma genom att tassa tvärs över USA. Men den som inspirerar mig mest är tveklöst Daniel Eugene ”Rudy”Ruettiger.  Filmatiserad i Filmen Rudy från 1993. En sann historia. Han ger aldrig upp hur jobbigt det än känns.

 

5) Vad har du för andra intressen?

Svar, La famiglia! Min fina fru och barn,vi tycker om att göra äventyr ihop. Så ofta vi kan. Amerikansk fotboll kvarstår som ett intresse. Numera som speaker. Sedan 1996 har det blivit 50 talet seriematcher,15 SM finaler, EM,VM och ett dussin övriga landskamper.

/











 

 

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *