Månadens profil februari 2015: Johan Steene

 

admin-ajax.php

Foto:Bezav Mahmod  SvD.

 

1) Vad är din drivkraft som löpare?

Den grundläggande drivkraften är att jag mår bra, är glad och frisk om jag joggar regelbundet. Sedan finns det så många andra saker som lockar. Jag gillar utmaningen och äventyret i att pressa viljan och kroppen långt. Bort mot randen av vad jag klarar. Att få utsättas för jobbiga och ibland plågsamma situationer är så väsentligt från min ordnade vardag. De självpåtagna umbäranden som ultralöpningen innebär fyller för mig ett tomrum i livet som i övrigt är rätt lätt. Jag mår bättre av att ha båda delarna, mjukt och hårt, lätt och kärvt, frysa i en hagelstorm och mysa i soffan.

2) Vilken är din favorit tävling/ distans?

I vardagen på träning är min favoritdistans så kort att jag inte hinner bli för trött. På tävling ska det gärna vara osäkert om jag kommer att klara av det. I början var det sträckan som kändes overklig och oövervinnerlig. Nu när sträckorna blivit så långa är det mer tillgång till mat, sömn, höga berg, djupa dalar, oväder och att stå ut med mig själv under lång tid i ensamhet som är hindren. Jag tycker mycket om lopp som kräver minst en dag och en natt. Kanske mer.

3) Har du ngn tränare?

Nej, ingen tränare och inget träningsprogram. Jag tror att jag skulle kunna träna mycket hårdare med en tränare men det skulle förmodligen ta mer tid från annat i livet. Jag vet inte. Har varit sugen flera gånger för utvecklas men det har inte blivit av. Jag är nog för lat också… Kanske passar jag bättre som tränare än som adept?

4) På vilket skiljer sig träningen för en ultra löpare och en maratonlöpare?

Det är så klart en väldig skillnad på olika typer av ”ultralöpare”. De löpare som är konkurrenskraftiga på 50 miles, 6h, 100km och liknande landsvägslopp är även duktiga maratonlöpare med PB-tider kring 2:20. Av vad jag har hört och läst tränar många av dessa fartfantomer ganska likt maratonlöpare. Kanske med några fler långpass. Men farten är viktig här. Sedan finns ultralopp som sträcker sig ett dygn eller mer. Då är farten också oerhört viktig, den långsamma farten alltså. Man måste träna i den fart som man har tänkt sig att hålla på tävling. Har man tränat i för hög fart så blir det mycket plågsamt att springa långsammare på tävling. Och springer man inte tillräckligt sakta på riktigt långa lopp kommer man inte i mål. Sedan finns det ultralopp i terräng och högt upp i bergen, korta och långa. Där krävs specifik teknikträning. Kanske även ibland grundläggande orientering. Det är inte svårare än att man blir bra på det man tränar på… Mitt absolut viktigaste träningsråd, som jag har lärt mig av Rune Larsson, är att inte träna mer idag än att jag även vill träna imorgon. För mig betyder det kort sakta men ofta.

5) Vad gör du när du inte springer?

På dagarna jobbar jag på kontor. Jag är VD i en industri handelsgrupp som heter Teqnion. Vi säljer industrikomponenter genom helägda dotterbolag. Det är kul för det är svårt. Hemma har jag en mysig familj, två pojkar som är 7 och 9 och en snäll fru. Vi försöker göra roliga saker ihop och åker gärna på äventyr då vi har semester. Men för det mesta är det så klart en vanlig vardag med hämta,  samt att få tiden och orken att räcka till. Det går ju inte alltid. Men det mesta i livet är lättare sedan jag började med joggningen.

Next Post:
Previous Post:
This article was written by

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *