När blir man RACE READY?

                              Hur går ni tillväga när ni sätter er målsättning inför en tävling? 

 

imgres-1

Stockholm marathon har träningsgrupper,med olika tidsmål, där den snabbaste gruppen är sub 3 h, sen fortsätter det uppåt 3.15 gruppen,osv. Du bestämmer alltså ditt tidsmål långt i förväg. Om du tränar enligt programmet har du en rimlig chans att nå din målsättning.

Just nu tävlar ultralöparen Johan Steene i Tranpyrennerna, loppet är 866km med enormt massa höjdmeter, man har 400h på sig. En efter en tvingas meriterade ultralöpare kasta in handduken, Men Johan är i ledningen och trippar upp och nedför bergen med ett leende på läpparna. Hur har han blivit Race Ready? Jo, bla genom backträning i Hammarby backen 104 ggr på 21h! vilket motsvarar lika många höjdmeter som Mount Everest!. Hur kom han ens på tanken.. Inte konstigt att han får bergen i Frankrike att likna små kullar. Man blir bra på det man tränar på är en gammal sanning som håller.

Förra året sprang jag en kortare version av Swiss alpin,visserligen med en hård träningsvecka i benen, men jag tror inte det hade gjort någon skillnad, att springa slätlöpning utan backträning och sen delta i bergslopp är dumt. Loppet var dock fantastiskt på många andra sett eftersom det också var mitt första bergslopp.

Ett annat exempel på att ge sig hän och förbereda sig inför ett visst mål  är Skidåkaren Johan Olsson, som likt Sylvester Stallone i Rocky 4 åker ut till en stuga i vildmarken  och kör skiten ur sig inför mästerskap.

Om vi ska ge oss själva chansen att uppnå en viss målsättning oavsett vilken träningsnivå vi befinner krävs ofta mer utav oss än vi kanske inser.  Är du Race Ready inför höstens tävlingar?

images-1

/Silvio

Stockholm marathon 2016

Med minimala förberedelser ställde jag mig på startlinjen, sub 4 var målet, men så gick startskottet och jag ändrade mig snabbt och hängde på 3.30 haren istället. ”Men va fan, du skulle ju inte ta ut dig”, tänker jag för mig själv..varför måste jag alltid tävla!.. nä inte tävla, men jag behöver en liten morot.. så 3.30 får det bli! kommer jag  fram till efter en stunds resonerande med mig själv.

IMG_0124

Jag springer lätt och nöjd genom Stockholms gator, och häftar mig fast alldeles bakom 3.30 haren, Jag har uthålligheten och toppfarten, men inte riktigt tempot.

Jag känner dock att jag tillhör de starkare som orkar hänga med  farthållaren i 3.30 gruppen, och den sista milen springer vi förbi många framförvarande som inte kunnat hålla sitt utgångstempo.

Med 4 km kvar blir jag förbisprungen av en kille med blå tröja och tänker att jag ska öka lite, jag plockar ett tiotal löpare hur lätt som helst, men blåtröjan gör detsamma, vi springer förbi över 100 löpare, men blåtröjan är hela tiden  ca 50 meter framför mig. När jag kommer in på stadion börjar jag att spurta,speakern ropar mitt namn och på målrakan kommer jag ifatt blåtröjan som i samma stund som jag kommer ikapp svarar på min attack och plötsligt slåss vi som på ett OS om att komma först över mållinjen, jag missar fällningen över målgången, och  blåtröjan går segrande ur kampen.

IMG_0128IMG_0130

Vi tackar varandra för god match.

 

IMG_0148

Nöjd-glad och inspirerad  efter loppet, det blev 3h 26 min och en negativ split.

IMG_0145

All foto:Sara Cannava

Jag är tillbaka!

/Silvio

Hur ska man få igång en soffliggare?

imgres

Jag springer, för det mesta är det ett rent nöje. Nästan alltid kommer jag hem nöjd och lycklig. Jag är självgående,löpning har sedan länge varit en del av min identitet. Jag är löpare. Inte elit, inte ens elitmotionär, utan löpare. Men varför har jag gjort det till min ego aktivitet? Är det okay att bara springa för min egen skull, utan att sprida budskapet om löpningens förträfflighet?  Tänk på alla soffliggarna som tappat energin och kraschar i soffan efter jobbet var eviga dag. Vad händer om vi som springer kunde hjälpa och få igång en enda person i vår omgivning? Vad skulle inte det betyda för folkhälsan i stort? Jag har nu valt ut en person i min bekantskapskrets som jag tänker missionera löpningens fördelar för. Han vet inte om det än. Jag ska använda all min list,entusiasm, och vilja till att få igång honom. Antar du en utmaningen att göra likadant?

/Silvio.

5 tecken på om du är slav under din löparklocka.

images-2

  •  Du  bestämmer på förhand vilken kilometer fart du ska ha på ditt  löppass och blänger på klockan vid varje km pip under springrundan.
  • Råkar du glömma klockan och kommer på det i början av passet, springer du frustrerat  raka vägen hem och börjar om den förutbestämda springrundan., med uppfattningen att är inte varje löpsteg registrerat på klockan, så räknas det inte.
  • Du har flera löparklockor, men funderar på om du inte egentligen behöver en till.
  • Du fotograferar klockan efter ett kräkpass och lägger ut det på facebook.
  • Du registrerar alla dina pass på jogg.se

När jag dippar i motivation, och tycker att min träning börjar kännas för kravfylld lämnar jag klockan hemma under någon vecka. Jag låter kroppen bestämma fart och distans. Ganska snart återvänder lusten. Mycket i vardagen är prestation/krav och förväntningar. Då växer motviljan mot att styras av ngn sekund hit eller dit. Men visst kan en löparklocka också vara ett bra träningsredskap när den övriga vardagen är balanserad.

/Silvio.

 

Spring snabbare och utan smärta med hjälp av Osteopati

Osteopatisk medicin har sitt ursprung i USA där läkaren Andrew Taylor Still introducerade sina medicinska tankegångar om hur man borde behandla människor vid olika sjukdomar och besvär under den senare delen av 1800-talet. Ordet Osteopati kommer från grekiskan. Osteo- betyder ben, och pati- betyder lidande. Tolkningen ger i det osteopatiska sammanhanget  ”effekten från”. Osteopati betyder inte sjukdom i skelettet eller benlidande, utan ”skellets effekt på kroppens hälsa och sjukdom”.

Osteopatin grundar sig på de fyra principerna:

1. kroppen är en enhet:kropp,sinne,själ.

2. Kroppen är kapabel att självreglera, självläka,och upprätthålla vitalitet och hälsa.

3. Kroppens struktur och funktion är ömsesidigt relaterade till varandra.

4. En osteopatisk behandling baseras på förståelsen av dessa principer, det vill säga kroppens helhet,självreglerande förmåga och samspelet mellan struktur och funktion.

Silvio-8111

Inför den Osteopatiska behandlingen  gör jag först en undersökning, då tas stor hänsyn till strukturens rörelse,integrering av nervsystemet,till och återflöde av vätskor som blod och lymfvätska. Osteopaten är tränad för att i undersökningen kunna känna igen komponenterna av nedsatt funktion av kroppen. För det krävs god kunskap i både anatomi,fysiologi, och sjukdomslära.

Behandlingen är alltid individuell och problembaserad vilket innebär att behandlingen är unik för patienten och utgår efter just dennes förutsättningar som kroppshållning och skadehistorik. Oftast upplevs behandlingen som behaglig och mjuk och osteopaten använder sina händer som redskap. Osteopaten använder sig av allt ifrån strukturella metoder som ledjustering och mobilisering till mjuka subtila tekniker för att påverka fascia och inre organ. Man arbetar alltid ”med” kroppen,aldrig ”mot” den. Osteopaten tvingar aldrig fram en förändring utan leder kroppen och patienten mot bättre hälsa och funktion på ett naturligt sätt. Beroende på patientens tillstånd,kroppstyp och besvär använder man lämplig teknik för att skapa en varaktig förändring.

Vanliga åkommor man söker en osteopat för är rygg-och nackbesvär,ischias,huvudvärk,migrän,yrsel,andnings eller matsmältningsbesvär,sträckningar,muskel och ledvärk,musarm,tennisarmbåge,carpaltunnelsyndrom, förslitningsskador och stress. Mitt specialintresse  är löpnings relaterade besvär. Som osteopat och sjukgymnast kan jag erbjuda dig både en bredd och ett djup i min behandling, som hjälper dig att springa vidare utan smärta och dessutom ökar din vitalitet.

Är du Bloggläsare och läser det här erbjuder jag dig en konsultation till halva priset, dvs 350 kr

Välkommen till Silvio´s Osteopati !

http://www.stockholmsosteopaterna.se/

Homepage

Shortslöpning vintertid!

Aldrig förr har jag sett så många män springa i shorts eller korta tights utomhus trots minusgrader som i vinter! fenomenet tycks vara rent manligt, jag har inte mött en enda kvinna i vare sig kortkjol eller shorts. Finns det en hemlig idrottsklubb för män i shorts? grundar sig inspirationen från någon löpar stjärna som gör likadant? Jag har faktiskt ingen aning, någon som vet eller hört något?  eller är det bara en trend som spritt sig?

images

/Silvio.

Jag är tillbaka!

Hej!

Nu är jag tillbaka! Blivit klar med min utbildning till Osteopat, slutat mitt sjukgymnastarbete på Aleris, fyllt 50, och precis startat eget företag. Stora förändringar jag behövde göra för att nå de mål jag satt upp för mitt fortsatta yrkesliv. Åren på skolan var slitsamma,men oj vad nöjd jag är nu! och jag har inte låtit ngn eller ngt stoppa mig från att ta mig hela vägen till MÅL !

IMG_1246

Diploma utdelning.

Dagen avslutades med  fin middag med mina fyra barn som hejat,sporrat och motiverat mig under hela utbildningen.

/ Silvio.

Hej alla. Ni kanske undrar vad jag tagit vägen?

Jag är i slutfasen av en lång utbildning till osteopat, och den slukar all min tid just nu.

Därför  tar jag ett blogguppehåll, men jag kommer tillbaka. Tills dess spring väl och snyggt!

/ Silvio.

Månadens profil september 2015 : Angelo Törnblom Welander

GetAttachment-2.aspxGetAttachment-1.aspx
  1. Vad har du för tränings bakgrund?  Svar:  ”Amerikansk fotboll på högsta nivån i Sverige på 90-talet. Free Safety. Örebro Black Knights. Där lärde man sig att tåla idrottssmärta. Att bygga pannben. Annars fick du inte spela. Där tränade jag upp min grundkondition. Jag tvingade mig själv att tycka om löpning genom att springa varje dag på ”off-säsong”, dvs. oktober-mars. Jag började med 500m första dagen sedan plussade 500m till andra dagen osv upp till 8000m och sedan rullade det på. Efter am. fotbollskarriären 1996 försvann lusten att träna på grund av ett pajat höger knä. Det blev en ursäkt att ta det lugnt. 103 kg tung började jag 2011 att jogga igen. Då upptäckte jag att jag kunde gå snabbt. Jag  fixade min första halvmara gåendes på 2h 29 min . Det handlade aldrig om ”Race-Walking” utan mer om snabb power walking. Där lades grunden för vad som blev mitt ”VM.”; Fotrally. Fotrallyt är en tävling som är klippt och skuren för mig trots avsaknad av fart. (Man går 5km/h ) Den passar  en liten klick idrottsutövare som vill tänja på sina egna gränser extraordinärt   
  2. Vilken tävling under 2015 är du mest nöjd med?  

Svar;Svårt att ranka tävlingar. Gjorde två Ultra trail lopp. Jag valde att gå dem på grund av min symfysit (skada i främre delen av bäckenet).  Av dem var UltraVasan 90 en hit. Jag lyckades hålla 08:05/km tempo med min gång. På TEC100 höll  jag 08:47/km  första 90 km.  Jag är också nöjd över att vara en av 27 (av 42300)  att göra Vasatrippeln. Alltså skida Vasaloppet, cykla CykelVasan 90 och ta sig 90 km till fots under samma år. Sen var det kul att komma 9:a i Fotrallyt förstås, jag när lade av; ”Nästa år så..”

3) Vad har du för tränings filosofi?  

Svar;Många olika. De varierar.Till vardags: Lyssna på kroppen – Kör hårt men bromsa när det smärtar. Ät vanlig husmanskost. Varierad träning, backe, rehab styrka, distans, ha skoj jogg och hybrid (löpa 5:00-gå fort 7:00fart-gå 10:00, 2h-2h-2h är bra 2v innan Fotrally t.ex.)Inför lopp: SKE -Sluta Känn Efter, vila, ät mer än vad du vill. Mitt löpförbud fr.o.m. april 2015 tills obestämd tid är tyvärr min nuvarande tränings ”filosofi”.

4)Vem är  din favorit idrottsman/kvinna?

Svar; Det finns många som inspirerar mig på många plan som t.ex. övermänniskorna Petter Northug, Gunde Svan eller den påhittade figuren Forrest Gump, som jag vill härma genom att tassa tvärs över USA. Men den som inspirerar mig mest är tveklöst Daniel Eugene ”Rudy”Ruettiger.  Filmatiserad i Filmen Rudy från 1993. En sann historia. Han ger aldrig upp hur jobbigt det än känns.

 

5) Vad har du för andra intressen?

Svar, La famiglia! Min fina fru och barn,vi tycker om att göra äventyr ihop. Så ofta vi kan. Amerikansk fotboll kvarstår som ett intresse. Numera som speaker. Sedan 1996 har det blivit 50 talet seriematcher,15 SM finaler, EM,VM och ett dussin övriga landskamper.

/











 

 

Page 1 of 8